like a tourist - Reisverslag uit Delhi, India van Hanneke Haane - WaarBenJij.nu like a tourist - Reisverslag uit Delhi, India van Hanneke Haane - WaarBenJij.nu

like a tourist

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

22 Augustus 2010 | India, Delhi

Update 21-08-2010

Ondertussen kunnen we weer een beetje lachen. Zet de tv hier aan en er verschijnt vanzelf een glimlach. Van stoer kijkende mannen die rook uitblazen tot een mis op tv die wordt gedaan vanuit een bed. Tsja, India fascineert toch ondanks de bijzondere ervaringen!

Later deze middag zijn we naar buiten gegaan. We waren van plan om naar het “Red Fort” te lopen. Al snel kwamen we erachter dat dit geen optie was, al het verkeer gaat over de straat en er is geen stoep. Na een riksja, die naar ons idee te duur was, kwamen we bij een andere jongen die als taxi fungeert. Voor 300 roepees bracht hij ons 4 uur lang overal langs. We zijn uiteindelijk niet bij de geplande bezienswaardigheden aangekomen, maar wel bij andere die we ook graag wilde zien.. Te weten “the India gate”, Rashtrapati Bhawan” en “Birla Mandir”. Dit kwam niet door de driver, maar door onze mooie timing. Het was bijna 5 uur en dan sluiten de bezienswaardigheden.

The India gate & Rashtrapati Bhawan
India Gate is een triomfboog ter nagedachtenis aan Indiase soldaten die sneuvelden in de Eerste Wereldoorlog. Vanaf deze poort loopt een bijzonder mooie laan, de Raj Path, naar het Rashtrapati Bhawanpaleis. Hier woonden de Britse onderkoningen; tegenwoordig is het de ambtswoning van de Indiase president. Op dit moment is er een vrouw president van India, Smt. Pratibha Devisingh Patil.
Birla Mandir
Ook wel de Lakshmi-Narayan Mandir tempel genoemt. Birla Mandir is een Hindoe tempel. De tempel is gebouwd om Vishnu te eren. Vishnu houdt de schepping in stand en zorgt voor een verdeling tussen goed en kwaad. De tempel is gebouwd in 1938 en is ingewijd door Mahatma Gandhi. Hij deed dit op de voorwaarde dat mensen van alle kastes de tempel mochten bezoeken.
Na een bezoek aan dit alles te hebben gebracht zijn we heerlijk het bed ingedoken!

De toerist uithangen 22-08-2010
Om half 9 ’s morgens stond onze driver en guide weer klaar. Dit maal om ons naar het Red Fort, de Lotus tempel en Jama Masjid te brengen. Hup de auto in en wegwezen. Via old Delhi komen we bij het fort. Maar voor we hier aankomen voert de weg ons door het oude centrum, hier zijn ze bezig met het uitstallen van koopwaar. Dit zorgt voor veel hectiek, maar ook een mooi straat tafereel. De een legt zijn boeken uit, rug aan rug precies aaneengesloten. Terwijl de ander water over zijn fruit heen sprenkelt vanuit een plasticzakje.

Als we aankomen bij the red fort krijgen we een advies, don’t speak with anyone. Nou dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar wel nodig. Gelukkig waren wij erg vroeg en een van de eerste bezoekers. Een ander voordeel hiervan is dat het nog niet zo heel benauwd is. Bij het binnentreden overvalt een Eftelinggevoel ons, net het muziekje ontbreekt nog. Maar verder past alles. De bogen, de bazaar met snuisterijen, de buitenlandse mensen. Het heeft iets weg van de Fata morgana. Op ons gemak hebben we het fort bekeken.

Rudy heeft ondertussen een nieuwe liefde gevonden. De levende ice age eekhoorn! Er waren er ontzettend veel die niet echt mensenschuw waren. Maf is dat de eekhoorns ook echt zo’n huppeltje hebben als in de film.

Het rode fort is gebouwd van rode zandsteen, aan de binnenkant is veel wit marmer te vinden. En is volledig ommuurt. Het fort ligt in Old Delhi bij de rivier Yamuna. Het fort werd gebouwd door de Mogoelse keizer. Het was de zevende islamitische stad van India. Vanaf 1526 waren de Mogoels in India, het waren afstammelingen van de Turken. Het rijk omvatte rond de 17e eeuw 150 miljoen mensen, dit was evenveel als in China en in Europa waren minder inwoners rond die tijd.

Bij het verlaten van het fort werden we aangeklampt door bedelaars. Maar ook waren er ondertussen lange rijen ontstaan bij de toegang. Wij waren erg blij dat we zo vroeg waren vertrokken.

Volgende halte: Jama Masjid. Maar voordat we hier aankomen moeten we door de Meena Bazaar. Dit is een wijk met daaraan tevens een bazaar. Een palet aan geuren komt ons tegenmoet en we ploeteren door de modder en rotzooi heen. Onderweg komen we karren met vuilnis tegen, geiten, kindjes, en veel starende mannen. Halverwege zien we een veldje, hier staan nog veel meer geiten en krotjes. Nou foto’s en weg uit de drukte!
De Jama Masjid is de grootste Moskee is India, hij biedt plaats aan 25 000 mensen. Ook de Jama Masjid is gebouwd (1650-1656) door de Mongoels.

Als laatste zet de reis zich voort naar de Lotus Tempel. Eigenlijk ook nog naar een andere historische plek. Maar aangezien we hier zo’n 2 uur moeten lopen om alles te bekijken en we nog steeds niet echt gewend zijn aan India besluiten we hier even aan voorbij te gaan.
De weg naar de Lotus tempel voert ons afwisselend langs krotten, verkeerschaos, straatkinderen, nog veel meer armoede, maar ook langs luxe huizen met hoge hekken… Ja de tegenstellingen zijn erg groot. Aan het verkeer beginnen we gelukkig wat te wennen, we zitten in ieder geval niet meer verkrampt in de auto.

Bij de Lotus Tempel hebben we het snel gehad, na een aantal foto’s vinden we het wel mooi geweest. Op de terugweg naar huis moeten we lang stilstaan voor een stoplicht. Zodra we stilstaan komen er vanuit alle hoeken straatkinderen die iets proberen te verkopen. Aan de ene kant staan een jongen en een meisje, het meisje voert een dansje op en klopt regelmatig op de auto. Aan de andere kant staan kinderen met kranten, welke worden opgevolgd door een jongen met vrouwen tijdschriften. Eerst durf ik niet te kijken, bang dat de deur zomaar wordt opengemaakt. Omdat ik me geen houding weet te geven begin ik vanzelf dom te lachen. Zeker wanneer Rudy vertelt dat het jongetje ondertussen knipoogt en kusjes aan het geven is. Wanneer ik me omdraai gaat hij hiermee door. En ach, hij is erg schattig om te zien. Hij houdt een Vogue omhoog die gaat over anti-veroudering en ik schut met mijn hoofd…Hij haalt een keur van tijdschriften te voorschijn, welke allemaal netjes in folie verpakt zijn. Gelukkig springt het stoplicht snel op groen….

• 22 Augustus 2010 - 16:28

Alien:

eeej Rudy en Hanneke!!
    Leuk, alweer een verhaal..
    Gelukkig zijn jullie al iets voor gewend..
    Geniet ervan!
    Xx

• 22 Augustus 2010 - 17:35

Janneke :

Hee Hanneke en Rudy

Leuk om dit te lezen,ik herken jullie verhalen zo goed:) Probeer om alles wel in de perspectieven te blijven zien!Je zult echt rotdingen gaan zien,maar laat de mooie dingen zwaarder wegen:)

Lotus tempel is echt mooi. Ook met die 'zwembaden'.

Geniet er van en ik ben benieuwd naar jullie nieuwe verhalen.

Xx Janneke

• 22 Augustus 2010 - 19:01

Robje:

Hej han en rudy,
    mooie fotows:)
    nemen jullie een eekhoorn voor me mee:D?
    veel plezier
    xxx
    robje

• 22 Augustus 2010 - 19:53

Kees En Maria.:

Wat veel al gezien mooi,en wij meegenieten door verhaal en foto s heel fijn,geniet lekker verder,hier alles oke.groetjes kees en maria.

• 25 Augustus 2010 - 22:56

Charlotte Schoonman:

Hey Hanneke en Rudy!

Wat een compleet andere wereld daar dan hier in ons kikkerlandje ;) Het is een hele gave ervaring die niemand meer van jullie kan afpakken!
    Heel veel plezier daar en geniet ervan!

Xx Charlotte

• 26 Augustus 2010 - 20:57

Linda:

Weer een mooi verhaal en natuurlijk mijn liefde mooie foto's, boh die lotustempel, prachtig. je hoeft niet te vragen waar deze de naam aan dankt! Typisch dat Rudy weer een dierenvriendje heeft gevonden haha, je mag hem niet meenemen hé! Geniet ervan ben benieuwd naar het vervolg. Maar nu zitten jullie even op een internetloze plek dus moet ik geduld hebben!
    Kus van je zus

• 27 Augustus 2010 - 14:53

Kees En Maria.:

He,fijn jullie even gehoort te hebben,dat ging mooi...maak er nog mooie dagen van,met prachtige verhalen...